torsdag 10 december 2009

Ka fortsätter blogga!

Torsdag 091210

Under tisdagen blev det en hel del praktiska bestyr som att fixa emailkonto, ordna i nya kontoret med beställning av telefon, wifi etc, samt skriva till svenska skatteverket om utflyttningen, boka boende tills vi får nya lgh:en osv..
Största utmaningen var dock att hitta en mycket liten japansk sekreterare (och ja, det var vårt fel att vi tappade bort henne) i ett mycket stort hav av väldigt många andra små japaner. Funderar starkt på att fråga om hon kan gå med på att på sig en sån där nyckelring som piper när man visslar på den alternativt självlysnade djävulshorn som man kan köpa på Halloween. Tror tyvärr det är kört lopp. Synd, för det är verkligen lätt att tappa bort henne; tappar man bort Jonas hittar man ju honom på ett par minuter liksom.
Vi sprang iallafall runt hela dagen, så när vi kom hem var vi alldeles färdiga. Jonas bestämde sig för ett långt bad och det tog inte lång tid förrän jag hörde ena asgarvet efter det andra från badrummet. Jonas hade bestämt sig för att terra vårt talande badkar så mycket det gick och hade i princip tryckt på alla funktioner som fanns. Badkaret var alldeles snurrigt och talade japanska i en väldig fart, vilket gjorde det hela ännu roligare. Det fick dock sin hämnd, för när Jonas skulle duscha efteråt, fanns det bara kallvatten kvar. Han kom ut alldeles blå om läpparna, så det var bara att ta och svepa in honom i en kimono, bädda ner honom och dra på Änglar och Demoner. Det är en ganska kul prick man bor med.



Andra roliga knappar som finns i japanska badrum

Sedan lagade jag mat på det sista vi hade kvar och satan vad trötta vi är på soja! Satt och tänkte igenom en stund vad man kan köpa och laga egentligen, för det är utmanande utan ugn, krossade tomater och mjölkprodukter + en platta. Det finns dock de flesta kryddor och alla grönsaker under solen; tyvärr vet man inte alltid vad allt är och alla skyltar är ju skrivna med tecken. Man får helt enkelt gissa eller be personal hjälpa en att slå i ordboken. Om man kommer ihåg att ta med den.
Det finns också en fantastiskt massa ägg, som vi inte heller riktigt förstår skillnaden på. De är vita, nästan vita, ljust bruna, ganska bruna, bruna, bajsbruna och spräckliga. Måste ju vara från olika typer av höns (eller väldigt små strutsar?) samt att de är uppfödda på olika sätt, men det hjälper liksom inte. Vi försöker iallafall betala medelmycket, så får man be att pippifåglarna har haft det något drägligt. Finns också en hel hylla med pyttesmå ägg i flera olika färger; vågar inte ens tänka på hur de har fått tag på dem.
Vi hann sedan tvätta en del av våra kläder, och eftersom vi inte har någon torkanordning, tog det tills idag att få allt torrt. Det har alltså sett ut som ett flyktingläger i hela lägenheten. Blev ganska mysigt ändå, för vi har ju inga tavlor som det är nu. Fläkten i köksavdelningen är väldigt effektiv också, så svenskarna i Japan behöver inte lukta gatukök, vilket ju var en himla tur. Däremot tvättas kläder här i kallt vatten; var mycket skeptisk i början, men de luktar gott och vi har huden kvar, så det kanske är precis lika bra.

Under onsdagen fick vi glädjande besked av vår lilla mäklerska, Erika-san: den asballa lägenheten som vi helst ville ha finns kvar och hon hade pratat mer med ägarna som var villiga att granska vår ansökan igen! Hade varit helt fantastiskt att få flytta in i den ca 091221, även om det blir något lustigt utan möbler. Har kollat in IKEA Tokyo och hittat överkomliga sängar och kuddar/täcken med hemkörning för ett par hundralappar, så det ordnar sig. Tyvärr betyder omöblerat utan kyl o frys också, så dammsuger för närvarande det japanska 'Blocket' för utlänningar, för att se om vi kan hitta något lämpligt där. De flest saker på denna sida har bara använts i ett eller två år, så det ska ju vara OK. Om det är för dyrt får vi klara oss utan sådan lyx första månaden, men vi har en jättestor balkong där man kan ha en låda med kylvaror i skuggan. Det ska dessutom bli kallt i Januari, så det blir säkert inga problem; tänkte dock bjuda hem gruppen för ett 'house-party' på min födelsedag (091223), så vi får se hur vi löser det hela. Sitta på golvet är ju rätt så stort här, så lite kuddar kanske är lyx.



Distriktet nära superlägenheten

Hela morgonen gick sedan åt att sammanställa de dokument som Erika-san bett oss om angående vår ekonomi samt pass, visum etc. I sann ingenjörsanda blev det urklipp från SEB, JSPS och beskrivningar av jobb och så vidare, i en 21 sidor lång pdf. Med index. Det senare var inte min idé. Hon blev iallafall väldigt nöjd.
Sedan blev det en jätteportion nudlar på biblioteksrestaurangen. Vi har dock båda fattat att vi inte kan äta så mycket på lunchen, för vi blev helt apatiskt mätta efteråt. Vi har ju som sagt minskat ner på portionerna rejält och en sådan superlunch pajar verkligen hela eftermiddagen.
Fick dra i oss två stora koppar kaffe innan vi skulle träffa Yamakazi-sensei på språkskolan för upplägg. Blev inte bättre av att hon hade eldat upp sitt kontor till lätt 40 grader och sa att vi lika gärna kunde hoppa in i språkklassen som varit igång sen i oktober. Vid det laget var vi nästan avsvimmade, så vi bara nickade och lovade infinna oss nästa dag för vår första lektion. Hon berättade vidare rosigt om en turkisk herre som inte tagit en enda lektion i japanska tidigare och som det gick så bra för. Då vaknade tävlingsandan till lite eftersom man ju inte vill vara sämre än någon annan. Sedan drog vi en repa genom halva norra området till en matvarubutik för att få frisk luft och handla.

Vi hade tänkt till en del angående kommande menyer och det blev ingredienser till omelett och köttsoppa a la Bong, samt flingor och frukt. Vi köpte också flera olika sorters svapar som doftade väldigt gott. Vi blev sedan lite osäkra på om de var giftiga eller kanske roliga, men bestämde oss för att de inte skulle säljas i en matvarubutik om de var det ena eller andra. Hoppades vi. Visade dock våra inköp för fakultetshusets personal för att vara på den säkra sidan och vi tror att de sa att de var OK. Hoppas vi fortfarande.
Masteruppdraget i dagens MacGyverskola här i Japan, var dock att tillaga och äta köttsoppa utan gryta, slev eller skålar med tillgång till en platta. Vi glömde nämligen bort dessa faktum när vi handlade. Stekpannan var dock rätt djup så om man delade upp ingredienserna i den och i vår lilla kastrull blev det bra ändå. Sen fick man doppa ner koppen i stekpannan och liksom fisk upp soppan med pinnar och ösa ur den andra delen av soppan ur kastrullen. Strålande. Maten blev apgod och det var mycket skönt att slippa sojan.
För att fortsätta med lama västreferenser, så kom vi hem med en juice så sur att endast Chuck Norris hade kunnat hålla minen. Dett märkte vi efter att vi hade ätit soppan, eftersom vi inte har några glas, och behövde kopparna till måltidsdrickan. Man får helt enkelt dricka efter man har ätit. Vi asgarvade och tog en snus istället.
Kvällen blev fylld av plugg inför språkskolan, mer soppa och bad + film.
På tal om bad, är min frisyr fortfarande ganska lustig eftersom jag inte har fått tag på någon borste än. Har letat överallt, men fattar inte vad de använde istället. Pinnar eller? Hur som ligger håret antingen tätt mot skallen så jag ser ut som en afghanhund om det är torrt väder, eller så blir det en fullfjättrad afro om det regnar. Dessutom växer det som ogräs. Riktigt såg hur hornen växte ur pannan på Jonas när han såg hur långt det har blivit. Han undrade om vi inte skulle investera i en trimmer; wtf?

Idag, torsdag, började med ett möte hos min professor; vi beställde dator åt mig (blir en Sony VAIO VGN-FW74FB med Windows 7), med extra USB hårddisk (160 GB), trådlös mus och USB stick (4 GB), snackade igenom boendet, bank, mitt kontor och tidsplanen för mitt arbete.
Jag ska börja jobba 091222 och ha en presentation då om vad jag gjort tidigare och vad jag ska göra här. Sedan är det röd dag 091223, så det passar ju utmärkt! Då ska vi gå in på det kejserliga palatsets huvudgård, eftersom det är enda dagen på året det är öppet + kejsarens födelsedag. Gillar detta; precis som i Sverige har de kungligheter som är födda samma dag som jag! 091224 är det möte igen, men tror inte jag kommer vara med då eftersom jag ju är från ett kristet land och det faktiskt är julafton. Sedan är det en stor japansk konferens inom mitt område (som hålls på japanska) 091225 och 26, så jag ska bara vara med på middagen den 25e. Tar såklart med Jonas då och käkar lite flott. Det balla är att alla de japanska forskarna, vars arbeten jag har skrivit om i mina artiklar och i min avhandling, kommer att vara med på den middagen. Riktigt smashing. Ska fixa visitkort tills dess! Sedan är det lov fram till 100107, så då finns det tid att ordna med boendet; gott.
Det blev såklart en hel del snack om forskningen också, så nu är jag riktigt sugen på att dra igång. De har verkligen tillgång till allt möjligt här och två masterstudenter, Kikuci-san och Tamaro-san, ska se till att jag kommer in i projektet. Jag har även hjälp av den assisterande professorn som kom och hämtade oss vid flyget, Shogu-san, samt en tekniker, Tanaka-san, och såklart vår gullliga lilla sekreterare, Yukoshi-san. Jag heter för övrigt 'Kalin-' eller 'Elenius-san' med de som jag träffat en del, annars är det 'Doctol Elenius' som gäller. Så länge de inte kallar mig för 'Overenny' är jag nöjd; det fick jag heta senaste gången vi beställde hem pizza i Kallebäck. Lagom kul.



Jonas på campus

Efter att allt har gått helt fantastiskt bra här i soluppgångens land, var det dags för fullständig utklassning av svenskarna och känna sig rejält IQ-badboll. Vi har varit på vår första lektion i japanska. Kom hem för en timme sen och Jonas blev så trött att han ligger och sover; försöker hålla mig vaken och sova ikväll istället, men det är kämpigt. Ska ta en sväng tillbaka till campus om någon timme och hämta pengar från Shogu-san eftersom jag får all lön i cash tills jag har ett konto.. som man egentligen inte kan få utan ett Alien registration card.. som man inte kan få förran vi har en adress.. Praktiskt.



Jonas på Alien registration office

För er som tillbringar lite färre timmar på nätet: var inte rädda för att registrera er som 'följare'! Ni får då alltså ett automatiskt, helt gratis, meddelande när vi skriver något nytt på bloggen till er inkorg på ert emailkonto; that's it.
Ha det nice så länge mina damer och herrar!

1 kommentar:

  1. Hej! Vad kul att allt faller på plats med tiden! Ser fram emot söndagens skype! pok mamma

    SvaraRadera