lördag 26 december 2009

Ka bloggar fran nya lagenheten

Tack sa jattemycket for alla gratulationer! Fodelsedagen var smashing och jag fick en jattefin parfym av min man samt frukost pa sangen med skonsang. Det sista boendet hade en stracka pa ca 2m fran koket till sangen, sa Jonas tog den fram och tillbax ett par rundor innan hela 'Ja ma hon leva' var klar.



Uppackning av IKEA kartonger; nastan lika bra som julklappar fran tomten!

Pa kvallen fick gasterna bubbel, torkad blackfisk och hjalpa till att satta ihop de sista stolarna sa vi kunde sitta alla fyra. Sen blev det vitloksbrod, spaghetti och typ kottfarssas, fast jag tror jag rakade kopa kalkon istallet for notkott. Blev gott iallafall sa jag har inte undersokt det hela narmre.

Pa julen blev det svenskt julbord runt lunchtid, med kottbullar, prinskorv, rodkal, potatis, sill, nubbe, glogg, pepparkakor, knacke fran IKEA och japanskt julol. Blev lite vemodigt nar vi tankte pa alla hemma, men blev jatteglada nar vi fick samtal fran Sverige igen. Det var ivriga familjemedlemmar som onskade god jul fran ett tydligen valdigt snoigt Sverige. Ar ju nagot typiskt att den forsta vita julen pa flera ar intraffar nar man sitter pa andra sidan jordklotet. Ni far bygga snolyktor at oss istallet sa vi inte missar snon helt!



En svensk i Japan behover aldrig ga torstig

Lite laskigt var det dock att vakna pa morgonen av en jordbavning och de blev lite oroliga hemma nar vi berattade det. Det ar ju dock smaskalv hela tiden och japanerna verkar ju trivas har anda, sa det ar bara att vanja sig I suppose.



Mongosvenskar och deras traditioner

Sen blev det middag nara Shibuja med ett glatt gang bestande av arkitekter, kemister och dataingenjorer fran universitetet. Vi gick pa japansk restaurang med laga bord, fast man sitter med benen ner i ett hal och varje bord ar i ett eget rum med pappvaggar imellan. Jag har aldrig sett sa mycket mat och all dryck ingick.. Herregud!
Nar vi var nojda bar det ivag till ett karaokehus dar vi fortsatte festen och sjong oss hesa till klockan 05.00 pa morgonen.. Det var en riktigt kul jul! Nagot forfriskade efter all den gratis olen som ingick i karaokerummet, ringde vi sedan hem nar vi kom tillbaka till lagenheten. Hoppas vi inte skramde slag pa nagon!




Utsikt fran nya lyan och saklart 10e vaningen; jag har riktig hojdskrack..

Vi har en massa att fixa o ordna innan det kommer kannas som om vi faktiskt bor har; det visste vi saklart om men det kommer bli riktigt gott nar allt ar klart.
Idag har vi fatt en egen (!) internetuppkoppling men alla papper ar pa japanska. Blir ju lite problematiskt eftersom vi har haft ca fyra lektioner an sa lange.. Har dock oversatt det vi vill saga till installatoren via 'Babelfish'. Ingen snackar ju engelska, sa det ar verkligen svart att fa fram det man vill saga annars. Sag ut sa har i slutet iallafall:

Good afternoon,
Can you help us with the forms from NTT and OCN? Which information should be filled in where? How do we connect to internet from one computer? Thank you!

こんにちは、
NTTおよびOCNからの形態との私達を助けて頂けますか。 どの情報がところに記入されるべきであるか。 私達はいかに1台のコンピュータからのインターネットに接続するか。 ありがとう!

Funkade tillslut iallafall efter lite gester och pekande.

Sen ar det ju da nya 'Alien registration' kort som maste ordnas, men vi har iallafall hittat kontoret dar det hela ska ske, fast de har saklart inte heller oppet pa helgerna.
Vidare maste vi ju ha kyl/frys (omoblerat betyder ju att hyresgasten maste fixa det sjalv i Japan) och tvattmaskin.. Det ar dock bara att ta det lugnt och koncentrera sig pa en sak i taget.





Jonas julstokar

Igar var jag pa mote for Nanooptical Society in Japan; riktigt intressant och alla var valdigt nyfikna pa vem jag var och vad jag skulle gora har. Fick passande nog mina visitkort samma kvall, sa kunde lamna dem till alla de jag fick av sjalv. Blev en tjock hog tillslut, sa nu ska jag satta mig och forsoka reda ut vem som var vem. Svart med ett rum fullt av japanska herrar i morka kostymer och glasogon. De ar valdigt lika allihop..
Sen blev jag inbjuden pa middag med alla professorerna och det bar av till ett slags stekhus dar jag fick de konstigaste ratterna jag nagonsin har sett. Det absolut lustigaste var kex av manglade alyngel som man doppade i typ majonas och en salt sas med smaalar i kokosnotshalvor. Professorerna hade valdigt roligt at allt jag smakade och riktigt trugade i mig mat hela kvallen. De gillade nog ocksa att jag vagade hanga pa som ensam tjej, men det skiljer ju inte sa mycket fran hur det har varit tidigare pa Chalmers. Det at och skrattades och jag fick en massa inbjudningar till att komma till de olika forskningsinstituten och universiteten om jag ville gora delar av mitt projekt dar. Blev ocksa jatteglad nar jag sprang pa en japansk kille som var i Oslogruppen for ett par ar sen, som jag traffade i Kyoto forra aret. Han var tillbaka i Japan med sin fru och dotter och ville garna traffa Jonas och mig igen. Kul!

Tack sa mycket for era mail och inlagg pa bloggen! Vi saknar er allihop allt ganska mycket och det kanns bra att lasa om allt som hander hemma i Svedala. Ha det iallafall bast salange och god jul i efterskott samt gott nytt ar!

Stora kramar!
Ka o Jonas.

PS. Med bara fem portionspasar fick Jonas idag sin efterlangtade forsandelse.. SNUS.. Bliss! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar