tisdag 18 maj 2010

Sydafrika dag4

Sista morgonsafarin, lika delar vemod som ivrighet att komma upp och se den underbara naturen. Fortfarande mätt sedan middagen kvällen därpå studsade jag ur sängen och drog på brallorna. Väskan var redan packad och klar som tidigare dagar, så nu blev det en tidig frukostkaffe. Jag bytte jeep sista dagen för att ge plats åt vår axelskadade deltagare i den bil som enligt uppgift hade en försiktigare förare. Hade jag suttit i fel bil hela veckan?

Eftersom vår guide hade fått uppgifter om att de siktat vildhundar i den nyare delen av reservatet satte vi iväg ditåt. Det var betydligt kallare denna dag, så jag huttrade lite när solen skymdes bakom bergen. Vildhundar är idag mycket sällsynt och minns jag inte fel så sade de att det endast fans 350 vildhundar kvar i Afrika. När vi kom fram till platsen så var de mycket riktigt där. 7 stycken varelser som jag snabbt misstog för att vara hyenor. De låg och kalasade på en impala som de hade fällt på morgonen. Det var mäktigt att höra krasandet när de enkelt tuggade sönder revben på impalan.


Frukost på vildhundsvis

Vi åkte sedan vidare till ett vattenhål där man siktat två lejon. Återigen helt riktigt. Min spontana känsla var att spåraren och guiden i denna jeepen hade mycket bättre koll på sin omgivning och kommunicerade bättre med de rangers och vakter som jobbade i parken i övrgt. Vi kom rätt på djuren direkt. De låg lugnt och drack vid vattehålet när vi kom fram och brydde sig inte alls om vår närvaro. Däremot låg de spänt och lyssnade och väntade efter villebråd som skulle våga sig fram. De var tydligen hungriga och brykade ligga och lurpassa vid vattet om morgnarna.

Redo att anfalla?

Vi åkte vidare till nästa vattenhål där vi kunde sikta apor, giraffer och vår gode vän Pumba. En fet vårtsvinshane som inte visste om att han skulle vara rädd. Normalt blir de livrädda när man kommer och springer med sträckt svans på sina kort ben så fort de bara kan. Men Herr Gris var riktigt cool och stod länge kvar i solen och lät sig bli fotograferad.


Pumba

Efter en klassisk kaffe med blåbärsmuffin blev det frukost vid campen. På vägen stannade vi till och kikade på Dan Olofssons villa på området. Det är Dan som äger Epsilon och som äger och byggt upp Thanda. Vi såg endast villan på håll, men jag kan utan tvekan säga att jag är redo att flytta när som helst!

Efter en snabbfrukost sprang jag iväg och fick min morgonmassage. Det var nog pricken över det stora I:et på Thanda-vistelsen. Synd bara att det skall vara så grymt svårt att hålla sig vaken. Massören kunde lätt lurat mig på halva massagen om hon velat. Eftersom schemat var så packat så fick det bli en snabb lunch direkt efter massagen. Vi tog en sista bild tillsammans och åkte vidare till Richards Bay för byte mot Johannesburg.


Bild från sista lunchen

Snart satt vi på flyget på väg från Thanda. Ett tvåmotorigt propellerplan. Det blev en bra stund att sitta och reklektera över vad sjutton det var som hade hänt egentligen. Hur kan man hinna uppleva så otroligt mycket på tre dygn? Svaret kan vara att man skiter i att sova. Sömnfacit inklusive flygresan landade på ca 16h på fyra dygn. Sedan sov jag inget vidare natten innan resan heller, var alldeles för upprymd över resan. Inte konstigt att man hunnit med mycket!

I Johannesburg blev vi uppmötta av en guide som kunde varit Dame Ednas Sydafrikanska syster. Hon såg till att vi kom tryggt till hotellet och fick veta allt vi kunde tänkas vilja (och inte vilja) veta om Johannesburg. Det var riktigt intressant, men det hade nog varit nyttigt med en andningspaus för det gode guiden. Hon måste pratat bort flera hundra kalorier på den 45minuter långa bussresan.

Hotellet var toppmodernt och det drillades flitigt inför fotbolls-EM. Vi åt en god middag på hotellrestaurangen på kvällen tillsammans innan vi alla bestämde att det skulle bli en tidig sänggång. Tog inga bra bilder från hotellet eller restaurangen. Får bli en halvtrist lobby-bild:


Hotellobby med Epsiloniter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar