tisdag 18 maj 2010

Sydafrika dag3

Kändes som att jag precis somnat när jag hörde guidens röst utanför tälten. "Wakeup-call, time to get up"

Klev ur sängen likt en björn som går ur ide efter vintern och styrde mot duschen. Måste vinna några timmar, tänkte jag. Noterade att det satt en ödla på draperiet men var för trött för att bry mig. Tog en snabb och riktigt kall dusch och passade på att borsta tänderna samtidigt. Packade ihop väskan eftersom vi skulle checka ut direkt på morgonen och insåg att jag inte hunnit se "Tented camp" i dagsljus. Halvtimman gick ovanligt snabbt och snart kjom guidn och hämtade oss för en kopp kaffe å skorpa. Den satt där den skulle.

Vi fick återigen en fantastisk morgonsafari. Första stora djuren för dagen blev två elefanthannar som var ute efter frukost.

Frukost

Nästa notering var två lejonhannar som låg och betraktade varandra med spänd blick. Det var far och son som tävlade om att bli alfa-hanne i området så vi hoppades på lite action. Fadern var fortfarande den starkare av de två, och denna morgon kunde sonen inte samla mod till sig att testa sin styrka. Vi lyckades fånga faderns imponerande gäspning på bild och kan på något sätt förstå varför ett slagsmål inte kändes så lockande.

Morgongäsp

Fick på nytt en välsmakande kopp kaffe och en blåbärsmuffin vid det numera traditionella stoppet på safarin innan det bar hem till frukost. Kände mig ganska dimmig i skallen hela morgonen på grund av den numera ganska stora sömnskulden, men längtade inte mindre efter frukosten för det.
Även denna morgon var bordet lika generöst uppdukat. Energin återvände som i en dålig Rocky-film, helt makalöst men välkommet. Vi hade vid detta laget börjat vänja oss vid att ha naturen runt knuten, och strax nedanför frukostbordet kalasade familjen vårtsvin på vildgräs och vatten - ivrigt påhejade av ett gäng kodos och impalor. Impalorna var brunstiga under tiden vi var där, så v fick höra en hel del lustiga ljud från dem titt som tätt.

Efter frukosten hade vi teambuilding och presenterade oss för gruppen. Detta skulle vi egentligen gjort dagen innan, men då drog rättvist nog besöket på skolan ut på tiden. Vi hann också med lite mer avslappnande teambuildning runt poolen efteråt då halva styrkan samlades i en av stugorna. Vi frågade innan vi gick ned om de kunde komma med med ett par öl till oss, och vi hade knappt hunnit doppa oss innan det dök upp en servitör med två stora ishinkar med öl. Givetvis framburet ända till poolen. Lyx!

Innan vi skulle mötas upp för lunch kollade jag upp morgondagens program och upptäckte en välkommen lucka på två timmar i programmet direkt efter frukost. På vägen upp till huvudbyggnaden passade jag därför på att gå inom spa:t för att boka en timmas avslappningsmassage. Var ju tvungen att passa på och vila lite också i det annars så tuffa programmet! ;)

Direkt efter lunch åkte vi ut på ny safari. Vi siktade en grupp lejon som låg och kalasade på en nyfångad gnu. Det luktade riktigt illa från kadavret, trots att det var nyfångat. Hann även se en hord giraffer och på nytt ett par noshörningar. Det vi saknade nu var leoparder, sedan skulle vi ha sett "The big five". Bufflarna hade vi sett dagen innan. Även dessa luktade primitivt lång väg! När den andra bilen anslöt till vår fick vi veta att de hade sett en leopard. Den var för snabb för att de skulle hinna få upp kamerorna, men det e ju inte bilderna som räknas.

Näst på programmet stod ett besök i en Zulu-by. Det började mörkna och vi åkte direkt från safarin dit. Vi kunde på avstånd höra de mäktiga trummorna och deras kraftfulla sång. Mycket stämningsfullt! Vi körde in i ett inhägnat område och kom fram till trästaketet som utgjorde byns yttre gräns. Vi fick ett glas välkomstdryck och fick sedan komma in.

Vi bjöds på root-beer i en klassisk tipi-liknande hydda och fick berättat för oss hur de levde i byn. Inne i hyddan skulle männen hålla sig till göger och kvinnorna till vänster. Det var av gammal tradition så man gjorde för att bäst skydda sig. Männen hade spjut som de med stor kraft kunde skydda kvinnorna med och behövde därför högrarmen fri för att kunna kasta.

Efter besöket i hyddan blev det klassisk underhållning med Zulu-dans och sång. Dansen går ut på att med full kraft och med sträckt ben stampa så hårt man kunde i marken för att vinna männens eller kvinnornas gunst. De var riktigt viga och kunde med enkelhet sparka med benet långt över huvudet ned i marken med full kraft.

Barbystade kvinnor som stampar

Här trodde jag att kvällen var på väg att ta slut, innan jag insåg att något var fel. Det knorrade i magen... Vi satt upp i jeeparna och blev körda rakt ut i bushen. Där hade de dukat upp med bord, stolar och dukar och porslin som på den finaste restaurang. Vår kock hade ramlat och slagit i huvudet, så han var hemma och tog igen sig. Istället hade de flugit in en ny kock från Johannesburg bara för att laga midag till oss. Ha ha, helt otroligt!

Till middagen bjöds det på traditionella Sydafrikanska kallrätter, en enorm grillbuffé och sedan en fantastisk efterrättsbuffé. Min första tallrik av varmrätten huserade krokodilkotletter, kycklingspett, vårtsvinskorv, lammrack och oxsvansgryta. Till detta rykande varma primörer och klassiska sydafrikanska potatisrätter. Till detta serverades ett lokalt Cabernet Sauvignon.

Återigen världsklass!

Vi var hemma vi 22:30 snåret när en av tjejerna drog sin axel ur led. Det hade hänt förr och hon var nyopererad i båda axlarna. Jag fick plötsligt svårt att behålla maten och var nära att svimma. Mindes hur grymt obehagligt det är att få en axel ur led och mådde riktigt sympati-kasst. Hon var en riktig kämpe och lyckades efter en lång pina få axeln nästan rätt. Efter denna pärs somnade jag som en stock och fick +6h i sömntidbanken.